Do elite athletes sleep well?

Citation data:

Apunts. Medicina de l'Esport, ISSN: 1886-6581, Vol: 53, Issue: 198, Page: 47-54

Publication Year:
2018
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DOI:
10.1016/j.apunts.2017.10.002
Author(s):
Carla Estivill-Domènech; Beatriz Galilea; Beatriz Rodríguez-Morilla; Ignasi de Yzaguirre; Eduard Estivill; Elena López; Maria Antonia Zamora; Juan Antonio Madrid; Francisco Segarra
Publisher(s):
Elsevier BV
Tags:
Medicine; Health Professions
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The objective of the study was to evaluate sleep, circadian rhythms and neurocognitive status of high performance athletes during the usual period of training, competitions and studies. A team of 12 high-performance basketball players (women, 15–17 years old) concentrated in a sports residence was evaluated. Sleep was studied through polysomnography, circadian rhythms using ambulatory circadian monitoring sensors, and neurocognitive status using s battery of questionnaires. Athletes sleep 6:57 ± 0.02 h, nocturnal activity of 201.1 ± 33.7% is above normal range (65–135%), regularity of schedules, 72.6 ± 9.2% is also out of range (75–125%). The sleep depth of 85.1 ± 2.6% (normal values between 85 and 100%) is reduced, and the peripheral temperature during the day, of 33.4 ± 0.9 °C (normal values between 31 and 33 °C) indicates drowsiness. Our sample of athletes sleep less than the necessary hours, their sleep quality is low due to muscle fatigue and poor habits, and their irregular schedule deteriorates the circadian system. All of this influences both physical and mental performance. It is essential to raise awareness of the importance of improving these sleep habits in order to maintain optimum physical performance. El objetivo del estudio fue evaluar el sueño, ritmos circadianos y estado neurocognitivo de deportistas de alto rendimiento durante el periodo habitual de entrenamiento, competiciones y estudios. Se evaluó un equipo de 12 jugadoras (mujeres, 15-17 años) de baloncesto de alto rendimiento, concentrado en una residencia de deportistas. Se estudió el sueño mediante polisomnografía, los ritmos circadianos mediante sensores de monitorización circadiana ambulatoria, y el estado neurocognitivo mediante batería de cuestionarios. Las deportistas duermen 6:57 ± 0,02 h, la actividad nocturna del 201,1 ± 33,7% se sitúa por encima de la normalidad (65-135%), la regularidad de horarios, de un 72,6 ± 9,2% también está fuera de rango normal (75-125%). La profundidad de sueño del 85,1 ± 2,6% (valores normales entre 85-100%) es reducida, y la temperatura periférica elevada durante el día, de 33,4 ± 0,9 °C (valores normales entre 31-33 °C) indica somnolencia. Las deportistas de nuestro estudio duermen menos horas de las necesarias, la calidad del sueño es baja debido a la fatiga muscular y a unos malos hábitos, y los horarios irregulares deterioran el sistema circadiano. Todo esto influye en su rendimiento tanto físico como mental. Es básico concienciar al colectivo con todos los estamentos implicados, de la importancia de mejorar estos hábitos de sueño para mantener el rendimiento físico óptimo.