Procesos reflexivos, desde las artes, sobre problemáticas de género en una escuela primaria de Santiago, Chile
Actualidades Investigativas en Educación, ISSN: 1409-4703, Vol: 21, Issue: 2, Page: 116-144
2021
- 11Captures
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Metrics Details
- Captures11
- Readers11
- 11
Article Description
Resumen El presente artículo visibiliza el proceso de investigación e intervención en una escuela de la comuna de Santiago de Chile, a partir de dos unidades didácticas de Artes Visuales en sexto grado, donde se incorporaron problemáticas de género, como violencia y estereotipos. El objetivo de la investigación fue rediseñar, contextualizar y realizar intervenciones escolares en la asignatura de Artes Visuales, vinculadas a problemáticas de género presentes en los espacios cotidianos del estudiantado. La metodología de la investigación desarrollada durante 2018 y 2019 es una investigación-acción participativa. Los datos fueron recabados a través de la propia práctica docente y los instrumentos de evaluación dentro del aula (diagnósticos, círculos de conversación, trabajo artístico- creativo y presentación). La propuesta didáctica investigativa nos muestra la importancia de la integración de la reflexión en la creación artística, al lograr el objetivo propuesto. De esta manera, se abrió el espacio de debate sobre situaciones de violencia, la necesidad de valorar las experiencias personales vinculadas a temáticas de género, el respeto por la diversidad y la necesidad de construir aulas más inclusivas y respetuosas de la diversidad sexual y del género. Lo anterior da como principales resultados el desarrollo de una actividad artístico-reflexiva, el cuestionamiento de los estereotipos y las dinámicas sociales, además de propiciar el trabajo artístico-colaborativo como espacio de discusión, confianza y creatividad, dando relevancia al proceso por sobre los resultados, aspectos que perduraron en el grupo de estudiantes más allá de la asignatura de Artes Visuales.
Bibliographic Details
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/46784; https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/download/46784/46301; http://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i2.46784; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032021000200116&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1409-47032021000200116&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032021000200116; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1409-47032021000200116; https://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i2.46784
Universidad de Costa Rica
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know