Repository URL:
http://hdl.handle.net/10584/4352, http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/2575
Author(s):
Michel Foudriat, Bernard Irnmiel
Publisher(s):
Universidad del Norte
article description
ResumenNo se puede hablar de cambios y transformaciones al interior de los sistemas organizados sin desestructurar lasrelaciones de poder inherentes alfenómeno organizacional¡ es el poder el que estructura los contextos de acci6ny genera formas deactuary depensarque ¡nteriarizan los individuosy las colectividades en la reproducción socialde losjuegos cotidianos habituales y del encerramiento de los actores en el drculo vicioso de la interacci6n. Estasformas de actuar y de pensar, as{ consolidadas, permiten explicar las resistencias tradicionales al cambio.A través de la búsqueda colectiva de soluciones a las situaciones problemas, reconocidas como importantespor los actores sociales en espacios de confrontación, donde se privilegia el aprendizaje de la lógica de interesesque explican los discursos y la práctica de los actores implicados, se pretende también allf relatiuizar lafuerzay la naturaleza del juicio sobre el punto de vista del otro. Este punto de vista no es ni más ni menos legitimo ypertinente que ningún otro punto de vista; se trata de considerar y de aceptar que el atraes juentedeaprendizaje.AbstractWe can not talk about ehanges and tranformations inside oforganízed systems without diuiding power re1ationsinherent to the organizational phenomenon. ls power which structures action eontexts and generates ways ofthinking and belulvior in individuals and groups in the social reproduction of everyday games and the inclosureof the performers in the interaction vicious circle. These ways of behaviour and ways of thinking allow theexplanation of traditional resistance to change.Through the eolleetive seareh of solutions to problems situations, reeognized as important by the socialperformers in confrontation places, where is aprivilege the learningofinterest logie, whiehexplains the speechesand the training of the implieit performers, it is also pretended to assoeiate force and nature over others pointofview. This point of view is neither more nor less authe7ztic and pertinent tluln any other. It is accepted thatthe other is a learning resource.This paper main purpose is to make a deep inventory ofthemethodologic and tlzeoricquestions that generateehanges in organized systems, and fa offer orientations thaf permits a glimpse in metlwlogical inferoention,where someone else is the eenter of participation, and fo produce ways to relate, to hear, to comprehend, tonegotmte and argue .

This article has 0 Wikipedia mention.