The Eve of a New Age: Alejo Carpentier and the New World Baroque

Citation data:

Vol: 5, Issue: 1

Publication Year:
2015
Usage 201
Downloads 162
Abstract Views 39
Repository URL:
https://ir.lib.uwo.ca/entrehojas/vol5/iss1/5
Author(s):
Cruikshank, Stephen A.
Tags:
Alejo Carpentier; New World Baroque; Neobaroque; Latin America; Cuba; Neobarroco; Havana; Latin American Literature, Postcolonialism, Cuban Identity, Neobaroque, New World Baroque; Architectural History and Criticism; Latin American History; Latin American Languages and Societies; Latin American Literature
article description
ABSTRACTDiscussions of the Neobaroque began to find an important position in Latin American circles during the twentieth century. The goal of these discussions was a reassessment of an American identity by using the Baroque as a historical catalyst for cultural transformation. One of the prominent figures during this period who connected the Baroque with questions revolving around Latin American identity was the Cuban writer Alejo Carpentier. The following article examines Carpentier's theories on the New World Baroque taken from various essays published in La novela lationamericana en visperas de un nuevo siglo (1981). Through these essays, Carpentier's perspective of the Baroque is relayed into cultural themes of Latin America such as the importance of American solidarity, historical constancy, cultural innovation/progression, the natural environment, and urbanism. Analyzing the connection of such themes with the arrival of the New World Baroque sheds light on the crucial theoretical developments of Latin American identity during the twentieth century.ABSTRACTO:Las discusiones del neobarroco comenzaron a ocupar un lugar importante en los círculos latinoamericanos durante el siglo XX. El objetivo de estas discusiones fue una revaloración de la identidad americana al utilizar el barroco como un catalizador de una transformación cultural. Una de las figuras prominentes de esta época quien conectó el barroco con preguntas centrándose en la identidad americana fue el escritor cubano Alejo Carpentier. El siguiente artículo examina las teorías de Carpentier sobre el barroco del nuevo mundo según varios de sus ensayos publicados en La novela lationamericana en visperas de un nuevo siglo (1981). A través de estos ensayos la perspectiva de Carpentier sobre el barroco se transmite en temas culturales dentro de América Latina tales como la importancia de la solidaridad americana, la constancia histórica, la innovación/progresión cultural, el ambiente natural y el urbanismo. El análisis de la conexión de estos temas con la llegada del barroco al nuevo mundo arroja nueva luz sobre el desarrollo de los teorías claves de la identidad americana durante el siglo XX.