Experiencia socioformativa empleando Recursos Educativos Abiertos como apoyo al aprendizaje cooperativo en tiempo pospandemia
Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, ISSN: 2007-8064, Vol: 11, Issue: 25, Page: 1-14
2023
- 9Captures
Metric Options: Counts1 Year3 YearSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Metrics Details
- Captures9
- Readers9
Article Description
Resumen Objetivo: determinar cómo el uso de Recursos Educativos Abiertos (REA), construidos desde la perspectiva de la socioformación, se relaciona con los componentes del aprendizaje cooperativo utilizados por algunos estudiantes regiomontanos de primer año de bachillerato en tiempos de pospandemia. La investigación se llevó a cabo de agosto 2021 a noviembre 2022 con la intención de contribuir con posibles intervenciones educativas basadas en la psicología social. Diseño metodológico: estudio cuantitativo con alcance descriptivo, siguiendo un diseño de investigación cuasi experimental. Participaron 96 estudiantes de primer año de bachillerato de una preparatoria privada ubicada en Nuevo León, México. Se empleó como instrumento el Cuestionario de Aprendizaje Cooperativo (CAC) diseñado por Fernández-Río et al. (2017). El procesamiento de la información se llevó a cabo con el software JASP, empleando la prueba de rangos de Wilcoxon. Resultados: indicaron que todos los componentes del Aprendizaje Cooperativo (AC) tuvieron un incremento estadísticamente significativo después de la implementación del proyecto, confirmando así, la relación existente entre éstos y el uso de REA. Limitaciones de la investigación: el tamaño de la muestra para cuestiones de representatividad y el tiempo disponible para el desarrollo y análisis de los resultados por parte de las investigadoras. Hallazgos: los resultados son un referente para los interesados en conocer sobre la aplicación del AC en ambientes de aprendizaje que utilizan los principios de la psicología social. Se concluye que hay que seguir profundizando sobre cómo ocurre la co-creación del conocimiento guiado por la inclusión, la comunicación y la tecnología.
Bibliographic Details
https://revistas.unam.mx/index.php/entreciencias/article/view/83990; http://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2023.25.83990; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-80642023000100007&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-80642023000100007&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-80642023000100007; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-80642023000100007; https://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2023.25.83990
Universidad Nacional Autonoma de Mexico
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know