Emociones presentes en el aula de alumnos de primer semestre que cursan la unidad de aprendizaje de programaciónen UPIBI-IPN
RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, ISSN: 2007-7467, Vol: 15, Issue: 29
2024
- 2Captures
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Metrics Details
- Captures2
- Readers2
Article Description
Resumen En la actualidad, la educación ha evolucionado rápidamente como resultado de diversas causas, como el confinamiento debido al covid-19, los cambios políticos nacionales, entre otros. Esto significa que hay una diversidad de emociones presentes dentro de las aulas, por lo que el objetivo del presente trabajo fue identificarlas y determinar cómo influyen en el proceso de enseñanza y aprendizaje, específicamente en el nivel superior. Para ello, se analizaron seis emociones básicas: ira, tristeza, alegría, miedo, sorpresa y aversión, lo cual se efectuó mediante una medición cuantitativa y continua de variables dependientes a partir de la aplicación de un cuestionario compuesto por 16 ítems a 146 estudiantes de primer semestre de la Unidad Profesional Interdisciplinaria de Biotecnología. Los resultados muestran distintos estados emocionales presentes en los docentes que influyen en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes, lo cual desencadena una serie de eventos en los alumnos y en el ambiente del aula. Esto se manifiesta en estados de alerta, ansiedad y desorganización, los cuales se reflejan en un bajo rendimiento académico. Estos hallazgos abren líneas de investigación para modificar las condiciones de trabajo de los alumnos y sugieren la implementación de cursos de manejo emocional para los docentes con el fin de promover ambientes de aprendizaje más armónicos.
Bibliographic Details
https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/2028; http://dx.doi.org/10.23913/ride.v15i29.2028; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672024000200702&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-74672024000200702&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672024000200702; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-74672024000200702; https://dx.doi.org/10.23913/ride.v15i29.2028
Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente - CENID
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know