Amor, romance y mitos románticos en la música en un grupo de mujeres de la ciudad de La Paz, Bolivia
Revista AJAYU, ISSN: 2077-2161, Vol: 21, Issue: 1, Page: 37-56
2023
- 2Captures
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Metrics Details
- Captures2
- Readers2
Article Description
RESUMEN La música es un medio que nutre la cultura a través de la transmisión de mensajes, arquetipos y normas de acción principalmente en jóvenes. Entre los contenidos que pueden ser transmitidos a través de ésta, se encuentra el concepto de amor romántico, que, a su vez, influye en las concepciones de los jóvenes de lo que significa estar en pareja. Por eso se buscó delimitar el concepto de amor, romance y los mitos románticos en la música desde la óptica de 12 mujeres jóvenes de la ciudad de La Paz, Bolivia. Este estudio partió de un enfoque cualitativo con marco interpretativo que utiliza 3 grupos focales para la recolección de información. Como resultados se encuentra que el amor se define como un sentimiento, interacción o conexión con el otro, algo químico, pero también como un aprendizaje donde se destaca el amor propio. El romance se basa en expresiones de afecto donde se encuentra una interacción entre dos personas. Los mitos románticos más resaltados son el amor imposible, el amor lo es todo en mi vida, el amor como sufrimiento, el amor que lo puede todo y el amor condicionado. Mientras los apenas mencionados son el amor único, el amor perfecto, el amor a primera vista, el amor solamente físico o sexual y el amor como posesión. Estos configuran el accionar de las mujeres y formarán parte del amor romántico reconocido y reproducido por las participantes al escuchar canciones románticas que forman parte de la “cultura popular”.
Bibliographic Details
https://ajayu.ucb.edu.bo/a/article/view/195; http://dx.doi.org/10.35319/ajayu.211195; http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612023000100037&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-21612023000100037&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612023000100037; http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-21612023000100037; https://dx.doi.org/10.35319/ajayu.211195
Universidad Catolica Boliviana San Pablo
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know