Measuring transitional patient safety: Adaptation and validation of the German version of the Care Transitions Measure
Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, ISSN: 1865-9217, Vol: 182, Page: 17-25
2023
- 4Citations
- 13Captures
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Metrics Details
- Citations4
- Citation Indexes4
- Captures13
- Readers13
- 13
Article Description
The transition between different care contexts, especially during discharge from inpatient treatment to home, is associated with risks for patient safety. Internationally established, the Care Transitions Measure (CTM) is used to assess the quality and safety of this transition from the patients’ perspective. A systematic and standardized assessment of quality and safety in the discharge process from the patients’ perspective has not been possible in German-speaking countries due to the lack of a German adaptation and validation of the CTM. This study aims to translate, adapt, and validate the CTM for use in German-speaking countries The German version of the CTM was developed based on internationally accepted recommendations for translating and adapting questionnaires. Patients of all departments (except pediatric departments) of a German university hospital who were discharged home after at least three days of inpatient treatment received the questionnaire by mail between May and August 2022. A total of 806 patients participated in the survey. The validity of the CTM was tested by factor analyses. For this purpose, different factor models were compared. In addition, the measurement invariance of the instrument was examined. The construct validity of the long version of the CTM (15items) with a two-factorial model structure was confirmed with good model fit indices. The two subscales had excellent internal consistency. In addition, the one short version with four items achieved excellent model fit indices and high internal consistency. For the long version of the CTM, measurement invariance was confirmed for all sociodemographic, care-related, and survey response characteristics examined. The measurement invariance of the short version was only partially confirmed. The validity and reliability of the German version of the CTM were confirmed. In its long version, the instrument is measurement invariant across various characteristics and thus allows valid interpretation of group differences. The short version is partially measurement invariant and is suitable as a screening instrument for assessing the quality and safety of discharge processes due to its high validity and reliability. With a validated and standardized German version of the CTM, an instrument is now available to assess the quality and safety of the discharge process from the patients’ perspective. Thus, this study provides an essential tool for systematically investigating and optimizing patient safety in the discharge process. Der Übergang zwischen verschiedenen Versorgungskontexten, insbesondere bei der Entlassung aus einer stationären Behandlung nach Hause, ist für Patient*innen mit Risiken für die Patientensicherheit verbunden. International etabliert wird das Care Transitions Measure (CTM) zur Erfassung der Qualität und Sicherheit dieses Übergangs aus Patient*innenperspektive verwendet. Eine systematische und standardisierte Erfassung der Qualität und Sicherheit im Entlassungsprozess aus Patient*innenperspektive war bisher im deutschsprachigen Raum aufgrund des Fehlens einer deutschsprachigen Adaptation und Validierung des CTM nicht möglich. Das Ziel dieser Studie ist die Übersetzung, Adaptation und Validierung des CTM für den Einsatz im deutschsprachigen Raum. Die deutschsprachige Version des CTM wurde auf der Grundlage international anerkannter Empfehlungen zur Übersetzung und Adaptation von Fragebögen entwickelt. Patient*innen aller Kliniken (mit Ausnahme der pädiatrischen Bereiche) eines deutschen Universitätsklinikums, die nach einer mindestens dreitägigen stationären Behandlung nach Hause entlassen wurden, erhielten im Zeitraum Mai bis August 2022 postalisch den Fragebogen. Insgesamt nahmen 806 Patient*innen teil. Die Validität des CTM wurde durch Faktorenanalysen überprüft. Hierzu wurden verschiedene Faktormodelle verglichen. Zusätzlich wurde die Messinvarianz des Instruments überprüft. Die Konstruktvalidität einer Langversion des CTM (15 Items) mit einer zwei-faktoriellen Modellstruktur wurde mit guten Model-Fit-Indizes bestätigt. Die beiden Subskalen hatten exzellente interne Konsistenzen. Zusätzlich erreichte die eine Kurzversion mit vier Items hervorragende Model-Fit-Indizes und eine hohe interne Konsistenz. Für die Langversion des CTM konnte die Messinvarianz aller untersuchten soziodemografischen, versorgungsbezogenen und befragungsbezogenen Charakteristika bestätigt werden. Die Messinvarianz der Kurzversion wurde nur teilweise bestätigt. Die Validität und Reliabilität der deutschsprachigen Version des CTM wurde bestätigt. Das Instrument ist in seiner Langversion über verschiedene Charakteristika messinvariant und erlaubt damit die valide Interpretation von Gruppenunterschieden. Die Kurzversion ist teilweise messinvariant und eignet sich aufgrund der hohen Validität und Reliabilität als Screeninginstrument zur Erfassung der Qualität und Sicherheit des Entlassungsprozesses. Mit einer validierten und standardisierten deutschsprachigen Version des CTM liegt nun Instrument vor, um die Qualität und Sicherheit des Entlassungsprozesses aus Patient*innenperspektive zu erfassen. Damit liefert diese Studie ein wichtiges Instrument zur systematischen Untersuchung und Optimierung der Patientensicherheit im Prozess der Entlassung.
Bibliographic Details
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1865921723001885; http://dx.doi.org/10.1016/j.zefq.2023.10.002; http://www.scopus.com/inward/record.url?partnerID=HzOxMe3b&scp=85178235049&origin=inward; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/37951720; https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1865921723001885; https://dx.doi.org/10.1016/j.zefq.2023.10.002
Elsevier BV
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