Limitaciones epistemológicas de las escalas hedónicas verbales para la lectura de la relación cuerpo-alimentos
Perspectivas en Nutrición Humana, ISSN: 0124-4108, Vol: 20, Issue: 1, Page: 23-38
2018
- 521Usage
- 20Captures
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Article Description
Resumen Antecedentes: se parte de reconocer la construcción alimentaria del cuerpo. Objetivo: analizar las limitaciones epistemológicas que presenta la escala hedónica verbal para construir conocimiento acerca de la relación entre el cuerpo y los alimentos. Materiales y métodos: indagación cualitativa; muestra de cinco personas de ambos sexos, residentes de la ciudad de Córdoba, Argentina; mayores de edad; presentan relaciones disímiles con los alimentos/comidas (licenciada en nutrición, estudiante de gastronomía, mujer-madre, persona que disfruta cocinar y comer, persona para quien comer está en un segundo plano); disponibilidad de tiempo e interés de participar. Categoría de análisis: gramática culinaria (alimentos con historia, alimentos sin historia, práctica de cocinar y comer con Otros, práctica de cocinar y comer en soledad). Técnicas: ensueño dirigido, biografía sensorial, entrevista semiestructurada, encuentro de degustación en el que se aplicó la escala hedónica y observaciones participantes, realizadas entre julio-noviembre del año 2015. El análisis se realizó con base en la teoría fundamentada. Se respetaron los resguardos éticos pertinentes. Resultados: se observaron las siguientes ausencias epistemológicas de la escala hedónica: sentidos que se condensan en cada respuesta, confianza entre el dador/el receptor de alimentos, temperatura del alimento ofrecido/sensación térmica del día de la degustación, horario de la degustación respecto a la paleta de sabores que maneja habitualmente el comensal, estado de salud de vías respiratorias, relaciones incondicionales con la comida ofrecida que provoca que siempre “guste”. Conclusiones: la escala hedónica presenta una base epistemológica gastro-anómica.
Bibliographic Details
https://revistas.udea.edu.co/index.php/nutricion/article/view/330745; http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/nutricion/article/download/330745/20790636; http://dx.doi.org/10.17533/udea.penh.v20n1a03; http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-41082018000100023&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0124-41082018000100023&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-41082018000100023; http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0124-41082018000100023; https://dx.doi.org/10.17533/udea.penh.v20n1a03
Universidad de Antioquia
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know