Mecanismos de exclusión social en una escuela preuniversitaria meritocrática
Praxis Educativa, ISSN: 0328-9702, Vol: 25, Issue: 3, Page: 1-20
2021
- 49Usage
- 11Captures
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Article Description
Resumen El artículo parte de la propuesta de modificar el ingreso a una escuela secundaria preuniversitaria tradicional de Bahía Blanca que, desde su creación, sostenía el examen de ingreso. A partir del 2014 se incorporó parcialmente el sorteo y, en 2020, en el contexto del aislamiento social por COVID-19, se impuso el ingreso total por sorteo para los ingresantes externos. El sistema de ingreso meritocrático según los impulsores del cambio, generaría desigualdades y fomentaría la creación de una élite de “clases acomodadas” por parte de la escuela, siendo para ellos el único motivo de la segregación educativa cuestionada. Entonces, el presente trabajo indaga si la escuela dependiente de la UNS tiene mecanismos de inclusión social que atraigan a la matrícula que estaría siendo excluida por el sistema meritocrático o si, por el contrario, refuerza la segregación con distintos mecanismos de exclusión social. Se utiliza una metodología cualitativa basada en entrevistas semiestructuradas a docentes y personal directivo, de la institución analizada y de otras escuelas de la ciudad, complementado con un análisis de la normativa que regula el funcionamiento de la misma, y datos cuantitativos sobre el acceso de sus estudiantes. Se plantea que los mecanismos de inclusión y exclusión exceden al sistema de ingreso propuesto por la universidad y se corresponden con una política educativa de inclusión que se encuentra ausente en la escuela estudiada.
Bibliographic Details
https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/download/6122/6795; http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250310; http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0328-97022021000300166&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0328-97022021000300166&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0328-97022021000300166; http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0328-97022021000300166; https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250310
Universidad Nacional de La Pampa
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know