Relación entre el nivel de ansiedad y rendimiento académico en estudiantes de enfermería
Enfermería Universitaria, ISSN: 1665-7063, Vol: 17, Issue: 4, Page: 437-448
2020
- 130Captures
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Metrics Details
- Captures130
- Readers130
- 130
Article Description
Resumen Introducción: La ansiedad ante exámenes es un tipo de ansiedad de ejecución y puede afectar el rendimiento académico, en especial en los estudiantes de enfermería que sufren altos niveles de estrés. Objetivo: Establecer la relación entre el nivel de ansiedad, el rendimiento académico y variables sociodemográficas en estudiantes de enfermería de la Universidad Católica del Maule. Metodología: Estudio cuantitativo, descriptivo y de corte transversal. La muestra fue censal, de 94 estudiantes. Para la recolección de los datos se utilizaron dos instrumentos: de antecedentes sociodemográficos (edad, género, colegio de procedencia, lugar de origen y ocupación del estudiante); y el Cuestionario de Ansiedad frente a los Exámenes (CAEX). El rendimiento académico se obtuvo del Examen Clínico Objetivo Estructurado (OSCE por sus siglas en inglés). Para el análisis de los datos se usó T-Student y Anova. Resultados: Se observó una relación significativa entre el rendimiento académico y el semestre que cursaban los estudiantes. Los estudiantes de los semestres más avanzados tuvieron mejor rendimiento (p= 0.015). El alumno que trabaja y estudia presentó mejor rendimiento en el examen OSCE con respecto al que sólo estudia (p= 0.027). El sexo femenino presentó diferencias significativas con el nivel ansiedad (p= 0.038). Conclusión: Los niveles de ansiedad se encontraron entre los rangos bajos y medios, se sugiere mantenerlos para promover aprendizajes significativos. Resulta necesario analizar la planificación curricular para reestructurar las mallas curriculares y así apoyar a los estudiantes trabajadores al hacer compatible el trabajo con el estudio, con la finalidad de mejorar su calidad de vida.
Bibliographic Details
http://www.revista-enfermeria.unam.mx:80/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/1053; http://www.revista-enfermeria.unam.mx:80/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/download/1053/677; http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.4.1053; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632020000400437&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-70632020000400437&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632020000400437; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-70632020000400437
Universidad Nacional Autonoma de Mexico
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know