Relación entre la atención y el rendimiento escolar en niños y adolescentes
Revista Costarricense de Psicología, ISSN: 0257-1439, Vol: 40, Issue: 1, Page: 3-22
2021
- 202Captures
Metric Options: Counts1 Year3 YearSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Metrics Details
- Captures202
- Readers202
- 202
Article Description
Resumen El rendimiento escolar en niños y adolescentes es una tarea esencial del desarrollo con implicancias psicosociales contemporáneas como a largo plazo. Un importante constructo neuropsicológico es la atención, la cual está en la base de cualquier aprendizaje. Objetivos: la presente investigación trató de determinar si el desempeño atencional de niños y adolescentes era un predictor de las calificaciones escolares. Métodos: se constituyó una muestra de 82 niños de tres cursos en una escuela primaria privada en Paraná, Entre Ríos, Argentina. Además, se constituyó una muestra de 73 adolescentes de dos cursos en una escuela secundaria privada en Paraná, Entre Ríos, Argentina. Los participantes completaron el d2 Test de Atención Brickenkamp y se solicitaron las calificaciones de todas las materias escolares. Los datos se procesaron cuantitativamente con el programa SPSS 23. Resultados: tanto en el caso de los niños como los adolescentes, las calificaciones más bajas se hallaban en Matemática y Lengua. El total de respuestas y de aciertos eran predictores significativos de las calificaciones en Matemática, Lengua y Ciencias Básicas en niños. En el caso de los adolescentes, también, el total de respuestas y aciertos predecían las notas de Matemática, Lengua, Inglés y Biología, aunque en todos los casos el tamaño del efecto era pequeño. Se observó un desempeño atencional más elevado en los adolescentes en comparación con los niños. Discusión: los hallazgos del presente estudio sugieren que el desempeño atencional es un predictor significativo del rendimiento escolar de los niños y los adolescentes.
Bibliographic Details
http://rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/view/189; http://rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/download/189/226; http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v40i01.01; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132021000100003&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1659-29132021000100003&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132021000100003; http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1659-29132021000100003; https://dx.doi.org/10.22544/rcps.v40i01.01; https://rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/view/189
Colegio Profesional de Psicologos de Costa Rica
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know