Transferencia del aprendizaje en actividades de textos escolares de séptimo y octavo de Ciencias Naturales
Diálogos sobre educación, ISSN: 2007-2171, Vol: 14, Issue: 27
2023
Metric Options: CountsSelecting the 1-year or 3-year option will change the metrics count to percentiles, illustrating how an article or review compares to other articles or reviews within the selected time period in the same journal. Selecting the 1-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year. Selecting the 3-year option compares the metrics against other articles/reviews that were also published in the same calendar year plus the two years prior.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Example: if you select the 1-year option for an article published in 2019 and a metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019. If you select the 3-year option for the same article published in 2019 and the metric category shows 90%, that means that the article or review is performing better than 90% of the other articles/reviews published in that journal in 2019, 2018 and 2017.
Citation Benchmarking is provided by Scopus and SciVal and is different from the metrics context provided by PlumX Metrics.
Article Description
Resumen: El estudio se hizo en torno a la transferencia del aprendizaje. Su objetivo fue determinar el nivel de promoción de la transferencia en las actividades declaradas en los textos escolares chilenos de séptimo y octavo año en Ciencias Naturales, el año 2021. El tipo de investigación es descriptivo y, mediante múltiples métodos, se integran elementos cuantitativos y cualitativos para dar respuesta al propósito del trabajo. La unidad de estudio fueron los libros de textos escolares. La recolección y análisis de datos se realizó en función del modelo de transferencia del aprendizaje. En las actividades educativas, mayoritariamente se observó la presencia del nivel intracontextual, el más sencillo. Esto implica que la transferencia ocurre dentro de los límites del mismo contexto y el subnivel más frecuente es el denominado 0, que significa aplicar lo que se aprende en un medio no muy diferente. En cambio, la transferencia de nivel intercontextual, la más compleja, definida como aquella que ocurre entre diferentes contextos, representa una fracción mínima en las actividades. Se concluye que las actividades declaradas en los textos escolares de Ciencias Naturales debieran promover la transferencia de aprendizajes equivalentes a las que promueven las actividades desarrolladas en el aula, y otros donde se utilice la transferencia de aprendizajes cuyos contextos se diferencien sustancialmente de los movilizados en la clase, lo que permitirá hacer transitar el aprendizaje de los estudiantes desde la transferencia no específica a la transferencia creativa.
Bibliographic Details
http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1300; http://dx.doi.org/10.32870/dse.v0i27.1300; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712023000200013&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-21712023000200013&lng=en&tlng=en; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712023000200013; http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-21712023000200013; https://dx.doi.org/10.32870/dse.v0i27.1300
Universidad de Guadalajara
Provide Feedback
Have ideas for a new metric? Would you like to see something else here?Let us know